Een klein momentje a.u.b.
search

Piet van Westen Dordt Centraal

‘In Dordrecht niks te beleven? We schrijven twee keer per week een krant vol!’

Wie Piet van Westen, eigenaar
Wat De huis-aan-huis krant op tabloid formaat
Waar Toermalijnring 1200

Wekelijks valt hij op iedere Dordtse deurmat: Dordt Centraal. De krant op tabloid formaat die je al jaren op de hoogte houdt van al het nieuws uit de regio. Van gemeente nieuws tot aan familieberichten en van actualiteit tot aan voetbaluitslagen. Maar wie is eigenlijk het gezicht achter deze trouwe Dordtse huis-aan-huis krant? We ontmoeten Piet van Westen, uitgever/directeur, en hij vertelt ons hoe hij er samen met zijn team voor zorgt dat er iedere woensdag en vrijdag een bomvolle editie van de krant wordt verspreid.

Persoonlijk en betrokken
Piet is een geboren en getogen Dordtenaar en heeft van jongs af aan in de verkoop gewerkt. Hij had al de nodige ervaring bij een uitgeverij en toen hij de kans kreeg om voor zichzelf te beginnen hoefde hij daar niet lang over na te denken. Piet zag de mogelijkheden en kansen in de markt en heeft vanuit zijn passie het bedrijf laten groeien tot waar het nu staat. Met een oplage van 90.000 kranten op woensdag (Dordrecht, Papendrecht, Zwijndrecht) en 60.000 kranten op vrijdag (weekendeditie Dordrecht) beheerst hij de lokale markt en laat hij zien dat ‘de krant’, ondanks de digitalisering, nog helemaal van nu is!

Dordt Centraal staat voor persoonlijke verhalen en betrokkenheid bij de stad. Dat blijkt onder andere uit diverse columns die in de krant te lezen zijn, zoals ‘Het gezicht van’ wat een inkijkje geeft in het leven van een bijzondere Dordtenaar. “Laatst schreven we een stuk over een gynaecoloog die bijna half Dordt op de wereld heeft gezet. Voor veel Dordtenaren een bekend persoon en dat maakte veel reacties los. We krijgen dagelijks ingezonden brieven/e-mails die we vervolgens weer plaatsen in de krant. Dat is zo mooi om te zien!”

Piet vertelt dat zijn doelgroepen de krant om verschillende redenen lezen. “De een verdiept zich graag in een column, terwijl de ander zo op de hoogte blijft van kennissen van vroeger die zijn overleden. Het kan voor iedereen iets anders zijn, maar voor wie betrokken is bij de stad is er altijd wel iets te lezen.”

Meer dan een krant alleen
Dordt Centraal is een bedrijf wat altijd in ontwikkeling is, want juist door die digitalisering kon Piet met zijn bedrijf niet stil blijven staan. “Er is een tijd geweest dat print producten in het algemeen iets onder druk stonden, maar door ons bedrijf anders in te richten en ons product te verbreden is Dordt Centraal nu veel meer dan een krant alleen.” Dordt Centraal was een van de eerste kranten die ook digitaal te lezen was en daar waar de website je het meest actuele nieuws geeft, lees je in de krant juist meer achtergrond informatie. Zo vullen de twee informatiebronnen elkaar perfect aan.

Een andere belangrijke activiteit van Dordt Centraal is de verspreiding van niet alleen haar eigen drukwerk, maar ook dat van vele andere bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn o.a. de wekelijkse Plusfolder en Evenementenkalender van de Gemeente Dordrecht. De verspreiding van het drukwerk kan per postcode worden ingericht, dus afgestemd op de doelgroepen van de verschillende ondernemingen. Wekelijks zorgen zo’n 200 bezorgers ervoor dat niet alleen de 2 edities, maar ook gemiddeld 10 verschillende folders worden verspreid.

Daarnaast verschijnen er nog andere printproducten zoals de Thuis in… titels, een vier jaarlijkse wijkeditie met verhalen en advertenties gericht op een aantal specifieke woonwijken van Dordrecht. Maar ook De Plusser, een twee maandelijkse seniorenkrant met leuke verhalen en informatie gericht op die doelgroep. De Plusser is bij 80 verschillende punten in Dordrecht af te halen, zoals zorgcomplexen, wijkcentra en supermarkten en is een enorm succes.

Dordt Centraal heeft ook een eigen ontwerpstudio. Niet alleen de krant en overige printproducten wordt hier vormgegeven, maar ook veel andere producten die met reclame te maken hebben, zoals visitekaartjes, briefpapier, folders en brochures. Daarnaast wordt ook reclamebelettering ontworpen. Je kunt het zo gek niet bedenken of Dordt Centraal ontwerpt het! “Bij ons vind je alles onder één dak en dat is een groot voordeel voor de klant.”

Trots op Dordt (Centraal)
Piet is een harde werker en toen de 1000ste editie van Dordt Centraal verscheen, was dat een moment om even stil te staan bij wat hij met zijn team heeft bereikt. “Ik doe wat ik leuk vind, samen met 15 enthousiaste collega’s die net als ik begaan zijn met de stad en feeling hebben met het product. Dat is super leuk om te doen. Maar… de balans moet goed blijven, want ik besteed natuurlijk ook heel graag tijd aan mijn gezin, familie en vrienden. Op een verjaardag is ‘de krant’ altijd wel even onderwerp van gesprek. Ik merk dat mensen echt betrokken zijn.”

Wat Piet opvalt is dat Dordtenaren soms negatief zijn over de stad. “Ik begrijp het nooit zo goed als er wordt gezegd dat er in Dordrecht niks te doen is. Ik schrijf er twee keer per week een krant over vol en bijna ieder weekend is er wel een leuk evenement! Bovendien vind ik Dordt een enorm mooie stad. Vooral de havens met het stuk van de Lange IJzeren brug naar de Grote kerk…prachtig!” Wat Piet wel graag anders zou zien is het Statenplein. “Als ik het een dag voor het zeggen had zou ik er een gezellig horeca plein van maken met overdekte terrassen en een podium. Dat zou de stad nog leuker maken en ik zou er zelf regelmatig te vinden zijn!”

Voor de toekomst ziet Piet nog genoeg mogelijkheden voor zijn bedrijf. Zo wil hij zijn product ‘drukwerkcompleet’ nog beter in de markt zetten en droomt hij van een huis-aan-huis magazine. “Nog genoeg te doen, maar ik blijf altijd lokaal, want daar zit natuurlijk de kracht van Dordt Centraal!”

Share it on your social network:

Or you can just copy and share this url
Related Posts